Update

Tiden går så otroligt fort! Drygt en vecka till jul, och innan man ens hunnit säga God Jul så är det 2014. 
Kom ihåg så väl när jag bestämde mig i September för att göra denna resa, tillbaka till USA, och nu sitter man inom räckhåll framför ett helt nytt år! 
 
3 månader har snart gått sen jag började med min praktik på förskolan och min tid är över (en vecka och 1 dagar kvar), i alla fall som praktikant, men hoppas på att få jobba mer som vikarie. Vet hur vissa jobbdagar kan vara skit, mestadels för att jag blivit jätte förkyld och måste jobba med snorig näsa och rethosta. Men i slutenda, så längtar jag varje dag att få träffa barnen och kommer att sakna dom så mycket nu när jag slutar.
 
Har idag skrivit ut en del au pair papper som sedan läggs i en pärm och allt känns precis som det gjorde hösten 2009 med förberedelserna inför utbytesåret.
I morgon ska referensen skrivas på och allt känns lite mer verkligt. Ligger dessutom i sängen just nu och skrivet några förslag till au pair brevet. Vet inte hur många gånger jag har eller kommer att säga hur otroligt glad jag är över att jag tidigare har varit med om en likande händelse och fått erfarenheter. Det blir sån fin och tryg känsla till hela grejen. 
Övrigt | Dagis, Förberedelser, Förskola, Lycklig, Praktik, Praktikplats, Sjuk, Time, Update | |
#1 - - Matilda :

Hur gjorde du med din mobil när du var i USA som utbytesstudent? Var du tvungen att köpa en ny amerikansk mobil eller hur gjorde du? Känns så krångligt med mobil etc där :/

Svar: Jag hade en rätt så skrutten mobil även här hemma under den perioden, inga smartphones här inte, så jag valde att lämna den hemma och köpte en billig mobil i USA som jag kunde smsa och ringa på. Jag tyckte det var det enklaste och mest flexibla valet med tanke på abonnemanget som också var amerikanskt. Men det är andra tider nu och när jag väl åker så kommer jag att förmodligen ta med min iPhone och lösa hela grejen på plats, annars kan man säkert höra av sig till sitt nuvarande operatör och se om dom kanske har en lösning för internationellt bruk. :)
Anna Westergren

#2 - - Hannah:

Hej hur går det för dig? :)

Svar: Hej! Kul att du fråga! Satt i morse och tänkte just på bloggen och på hur längesen sist jag skriv här. Ska berätta om allt i kommande inlägg!
Anna Westergren

#3 - - Anonym:

Hej! Hur gjorde du för att bli praktikant på förskolan? Jag behöver barntimmar och erfarenhet för att kunna bli vikarie senare och att vara praktikant är ju en supersmart idé. Frågan är dock hur jag gör. Är det så enkelt att bara gå dit och fråga om jag får vara praktikant där ett tag? Och får man några papper på det i så fall? Hur gjorde du? :)

Svar: Hej! Ja praktik är otroligt bra, för min del gav det mig vikariat jobb som senare blev till heltidsvikariat! Och just vikarier är så himla eftertraktade! Jag gick först ut med mitt CV och frågade på dom förskolor i mitt område om en praktikplats. Fick inga svar så vände mig till arbetsförmedlingen, kan tycka att dom är rätt värdelösa på sitt jobb men när det kommer till praktikplats så är dom väldigt engagerade och hjälper en direkt. Allt gick väldigt fort och jag fick till och med praktikplats på den förskolan jag i första hand hade lämnat in mitt CV, vilket dessutom är min gamla förskola som jag gick på som liten! Då fick man ett papper som skulle fyllas i av sin handledare på förskolan och lämnar sedan in det hos AF. Hade då min praktik i 3 månader och jobbade heltid. Samtidigt fick jag hoppa in som vik efter ett tag lite då och då! :)
Anna Westergren

#4 - - Anonym:

Hej igen och tack för svaret! Jag har en fråga till! Vad skrev du på ett ungefär på ditt CV du lämnade in till AF? Jag går nämligen fortfarande på gymnasiet, har sommarjobbat på ett äldreboende och haft små praktikplatser genom skolåren bara som inte direkt går att få något "bevis" på. Måste man ha någon erfarenhet för att praktisera på en förskola? Sa AF något om det?
Jag läser skolan på distans så jag har ingenstans att gå om dagarna. Måste jag vänta tills jag har gått ut gymnasiet eller går det att få praktikplats ändå? Tack i förhand för svaren! Det gör absolut ingenting om du inte vet något om det. :)

Svar: Hej! Jag som ska tacka för kommentaren, hjälper gärna till :) Tror inte att du behöver skriva något CV till af, det gjorde inte jag i alla fall. Utan var redan inskriven som arbetssökande hos dom och frågade sen hur jag skulle gå till väga om jag ville ha en praktikplats, sen får du all hjälp som du behöver, och du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet för att ansöka praktik. Paktikplatsen finns där för dig som möjlighet för att du ska få mer erfarenhet. Jag vet att under min period som praktikant så jobbade jag heltid, 40 timmar i veckan, så har man den tiden tillgodo tycker jag verkligen att du ska utnyttja den och ansöka. Hade du tex pluggat på heltiden hade nog inte en praktikplats varit någon bra ide, men nu verkar du ha tid att utnyttja så go for it! :)
Men ett tips från mig är att du går/ringer/mejlar till af och frågar precis dessa frågor du ställt till mig så kommer du få svar på allt! Lycka till! :)
Anna Westergren

Upp