Match #1 Update + thoughts

Jättekul med så många nya läsare, ni blir bara fler och fler!
Hoppas att min blogg kan vara till någons hjälp eller kanske för visa av er bara underhållande att få läsa. Kram!
 
Igår hade jag mitt första videosamtal med min första familj, var nervös till en början men allt släppte någon minut in i samtalet! Tror mycket berodde på hur lättsam mamman var att prata med. Fick även hälsa lite på flickan. 
Allt flöt på med mestadels frågor från hennes sida, lite om min barnerferanhet och min livstil. Jag ställde såklart mina frågor om använding av bil på fritiden, vilket inte var något problem. Och om det fanns andra au pairer i närheten eller på något sätt hitta ett umgäng. Tyvärr skulle jag i så fall behöva åka en timmes resa för att träffa andra au pairer, vilket jag inte blev förvånad över eftersom jag på något sätt redan visste svaret innan, det som fick mig att tveka lite på denna familj. 

Det verkar vara en riktigt mysig familj, precis som jag vill ha det! Men jag måste tänka på helheten, en erfarenhet jag tar med mig från sist jag var i väg som utbytesstudent. Det ska känns så jävla bra alltihop, visst ingen familj är perfekt, men jag vill inte åka iväg, bo och jobba hos någon familj halvhjärtat. Familjerna förtjänar en au pair som stormtrivs och det förtjänar även alla vi au pairer! 
 
Jag vill inte ta risken att ha en isolerad och osocial fritid medan jag är borta, visst jag kan ha helt fel, men magkänslan och hjärtat säger något annat och denna gång har jag lovat mig själv att lyssna till vad JAG vill och vara nogrann och självisk i mitt beslut. Det är nog det bästa tips jag kan ge för er som ska hitta familj för att största chans få det bästa året för DIG SJÄLV, och familjen i sin tur! En glad au pair = en glad familj!
 
Fick i alla fall en mejl av mamman igår kväll där hon berättade hur kul det varit att få pratat med mig men också att familjen skulle prata med ett gäng andra au pairer innan dom skulle ta ett beslut. Så nu slipper jag ha dåligt samvete när jag tackar nej, när jag vet att familjen har lite andra alternativ! 
 
Matchningsprocessen | |
#1 - - Anonym:

Vad roligt att du skriver vad familjen frågar också, det är bra att veta. Det är också bra att veta vad man själv ska ställa för frågor när man inte har en aning, haha. :)

Svar: Vad kul att höra! :) Kan säga att genom att ha fått göra det första samtalet så är jag mer förberedd nästa gång på vilka typ av frågor som kan komma. Givetvis flöt allt på väldigt bra och det var inga svåra frågor, men det är väldigt nyttigt att ha med sig lite exempel till nästa samtal! :)
Anna Westergren

#2 - - Daniella 🌙:

vill du bara umgås med aupairer under ditt år eller är du öppen för att lära känna lokalfolk i din ålder med?

Svar: Absolut är jag öppen att träffa nytt folk, au pairer som amerikaner. Men det är alltid en trygghet att ha andra au pairer i närheten. Vet att när jag sist bodde i USA så hade jag skolan där jag träffade mina vänner, men nu är det en helt annan situation. Menar inte att jag är enbart desperat av au pairer, utan tänkte det kan vara skönt att ha någon i samma båt ifall man får en trög start att hitta andra vänner! :)
Anna Westergren

Upp