Q&A - part 1

Blev en spontan middag i White Plains med Rezarta ikväll, så hann inte svara på alla frågor, därför får det bli två delar! 
Vad brukar du göra med barnen? - är det svårt att komma på saker att göra?
Nu på vintern är det inte lika lätt att komma på aktiviteter då barnen får röra på sig mycket. Sen har det varit en sån period då båda barnen och min värdmamma har varit väldigt sjuka med influensa och magsjuka så för att hålla sig borta från alla virus så blir det svårt att åka till ställen där det är mycket med barn. Men det är mest den yngsta killen som jag får sysselsätta om dagarna. På tisdagar har han Musical Munchkins vilket är en liten grupp med barn i hans ålder som samlas för att spela intrumet och sjunga. Sen finns det ett jättebra "barnmuseum" där man kan göra expermient och leka en massor ca 30 min från där vi bor. Bra sysselsättning på vintern i alla fall. Annars så burkar jag ta med Q på lite ärenden under dagen, handla mat, åka till banken, posten, köpcentrumet. Sen leker vi i hans lekrum mellan alla andra sysslor.
I början var det väldigt svårt att komma på, men nu tar man dagen som den kommer typ. 
 
Räcker aupair-lönen?
Ja gud ja! Hittills har jag i alla fall klarat mig gott och väl på min lön. Jag får en check varje torsdag och tar med mig den till banken för att lösa in den. Så ibland glömmer jag till och med bort att göra det, vilket gör att jag spara pengar på ett sett haha. Men ska börja lägga undan lite av lönen varje vecka så att man har till resor sen! 
Det är ju maten (om man äter ute, speciellt på helgerna) och shoppingen här som kostar.
 
Tycker du att man ska spara ihop mycket pengar innan man åker? 
Det rekommenderar jag att man gör! Jag själv sparade ihop ca 20.000kr som jag tagit med mig för nödsituation och resor framöver. Även om man klarar sig på lönen som au pair så blir det väldigt dyrt sen om man vill göra roliga saker på sin resemånad, då är det bra att ha med sig lite sparade pengar! 
 
Känner du dig bekväm med familjen? Kan du t.ex. gå och ta något ur kylskåpet och fråga värdföräldrarna om de kan köpa ngn speciell matprodukt till dig? 
Jag har kännt mig bekväm hos min familj redan från första dagen. Dom var tydliga från första stund att jag skulle känna mig som hemma och kunna ta vad jag vill i köket. Sen brukar jag hjälpa familjen att handla under dagen när jag jobbar och då köper jag även saker till mig själv (som dom betalar). Oftast så säger dom till innan om dom ska handla om det är något jag vill ha från affären. Tex. min familj dricker inte läsk (så ofta i alla fall) så då har dom sagt att om jag är sugen på kanske cola så är det bara för mig att säga till så köper dom hem. Eller om jag köper själv såklart. 
 
Vilken organisation åkte du med? 
Jag åker med Skandinaviska Institutet (SI) / Au pair in America (APiA) 
 
Har du haft hemlängtan och isf hur hanterade du den? 
Jag hade ganska jobbig hemlängtan första och andra veckan här hos familjen. Jag hade den veckan i månaden man blir lite extra känslig dessutom, så det hjälpte inte alls haha. 
Jämfört med min tidigare erferenhet från mitt utbytesår så hade jag mycket mer hemlängtan denna gång, precis i början. Men skillnaderna är att som au pair så kommer du till familjen som anställd, du har mycket mer ansvar gällande väldigt mycket. I början vill man att man själv ska vara perfekt och kunna allt direkt och sätter höga krav men man i själv verket inte har någon koll på rutiner och massor av frågor, vilket leder till osäkerhet och man lever under några veckor med en obekväm känsla. Det är här många au pairer ger upp eller kanske går in i rematch. Men det är precis om organisationen tipsar om, att ge familjen och platsen en chans, minst 1-2 månader. För det är inte lika enkelt som det var som att vara utbytesstudent, då man bara kom till en ställe med enbart pirr i hela kroppen. 
Hur jag hanterade det var att äta för alldeles för mycket godis haha, skypade mycket dom två första veckorna. Men sen försökte jag nå ut till andra au pairer i området för att komma igång med ett socialt liv här borta också, vilket får en att släppa tankarna på allt där hemma för stunden. 
 
Hur fick du kontakt med andra au pairer innan du åkte?
Framförallt via facebook. Där finns det hur många grupper som helst med au pairer i samma område, på så sätt är det väldigt lätt att komma i kontakt! 
 
Har jobbet varit tuffare än vad du trodde?
Det kan vara rätt påfrestande ibland, när man lära vara flexibel och kanske skjuta upp sina egna planer (dock är min familj väldigt respektfulla och är mån om att jag ska ha min lediga tid). Också det att hålla en 2 åring sysselsatt en hel dag kan vissa dagar vara jobbigt. Men genom att jag har jobbat på dagis under en längre period så är det väldigt olika. På en förskola kan barnen leka med varandra medan här gäller det att vara med 100 % hela tiden, nästan, ibland leker lilla killen själv med sina leksaker också. Men det är lättförtjänta pengar när man kan ta med Q på sina egna ärenden också! 
 
Fler svar kommer i morgon! Kram
 
Q&A | |
Upp